Cultuurshock

7 oktober 2017 - Kumasi, Ghana

Lieve allemaal,

Terwijl het buiten weer met bakken uit de hemel komt, zijn wij aan het bijkomen van deze heftige dag. Vanmiddag nam een nichtje van onze buren ons mee naar de markt in Kumasi, de stad waar we verblijven. Je moet je voorstellen dat het een soort wijk is met straten en op deze straten staan allemaal kraampjes en winkeltjes. Ze verkopen er echt alles wat je nodig hebt. De rit er naartoe was al best heftig. Het verkeerd is erg druk en er wordt heel veel getoeterd en geschreeuwd. Toen we daar eenmaal aankwamen keek echt iedereen ons na en werd er veel obroni naar ons geroepen. Dit hadden we nog niet eerder gehoord. In de wijk waar wij wonen werden we eerst ook nagekeken maar niet zo extreem als hier. Toen we een brug overstaken kwamen er allemaal kinderen naar ons toe. Ze trokken aan onze armen en wilden duidelijk iets van ons. Dit voelde erg benauwend en op dat moment voelde ik me allesbehalve op m’n gemak. Ik wist mezelf geen houding te geven. Ik keek maar recht voor me uit en duwde de kinderen letterlijk van me af. Verderop op de markt bleven mensen maar aan ons trekken en het liefst wilde ik toen weer weg, maar we hadden nog wat dingen nodig die ze bij ons niet verkopen.

Ik heb ook voor het eerst een albino gezien. Hij zat aan de straat te bedelen om geld. Deze mensen hebben hier op geen enkele manier een kans op een normaal leven. Wat is het toch oneerlijk verdeeld in de wereld. Natuurlijk moet je blijven relativeren, maar op zo’n moment springen de tranen in je ogen en besef je je maar al te goed wat een geluk wij hebben om in Nederland geboren te zijn.

Toen we weer thuis kwamen hadden onze buren (ze wonen met dertien waaronder 7 kinderen) goed door dat we geschokt waren. We hebben er met hen over gepraat en ze waren zo lief om eten voor ons te maken. In de tussentijd hebben de kinderen ons goed vermaakt en ons wat Twi (de taal die zij hier spreken) geleerd. Dit zorgde ervoor dat we onze gedachten even opzij konden zetten.

Nog niet eerder hebben we de cultuurshock zo ervaren dus we hebben veel om van bij te komen vanavond.

Liefs!

1. Annika:
    7 oktober 2017
    Volgens mij beschrijf je nu precies waarom reizen zo waardevol is en zo 'n impact heeft...
  2. Alisha:
    8 oktober 2017
    Zoveel herkenning! ❤ Echt super leuk om te lezen en goed dat je dit schrijft! Ga zo door :)