Niet weer...

28 november 2017 - Kumasi, Ghana

Lieve allemaal,

Het is, zoals eigenlijk, altijd warm en we zitten bij het zwembad. Veel Ghanezen kunnen niet zwemmen, omdat ze nooit zwemles hebben gehad. Ik denk dat dit voor veel mensen niet te betalen is en echt noodzakelijk is het hier ook niet aangezien er weinig water in Ghana is. Dat zorgt ervoor dat het vaak rustig is bij het zwembad. Toch zijn er altijd wel schoolklassen die in het ondiepe gedeelte kunnen afkoelen en soms iets in de vorm van zwemles krijgen. Ook zijn er vaak groepjes jongens van onze leeftijd die hier komen om te relaxen zoals ook vandaag. Er kwamen net twee van deze jongens naar ons toegelopen en vroegen of ze foto’s met ons mochten maken. Het is vandaag de eerste keer in 8 weken dat ik nee zei. Normaal zeggen we altijd ja en we zijn al met ik weet niet hoeveel mensen op de foto geweest, maar vandaag had ik er geen zin in. Toen ze wat beduusd wegliepen voelde ik me schuldig. Maar waarom? Ik denk om het feit dat ze nu misschien denken dat we arrogant zijn en te beroerd om een foto te maken. Ik begin de selfiecultuur hier een beetje zat te worden. Er worden hier overal ongegeneerd selfie’s gemaakt en vaak staan wij er ook ongevraagd op. We voelen ons soms net een kermisattractie waar je foto’s met blanke mensen kan maken. Van jonge kinderen begrijp ik dat ze onder de indruk van ons zijn, want de kans dat je een blanke tegenkomt is niet heel groot. Ook dan worden we soms door ouders half gedwongen om met hun kind op de foto te gaan. Ik zou niet weten wat hun reactie zou zijn als we eens nee zouden zeggen.

Ik weet niet hoe ik de komende 6 weken ga ervaren, maar ik hoop dat ik een manier kan vinden om ermee om te gaan. Het is niet de bedoeling dat ik me ongemakkelijk ga voelen, omdat ze hier met me op de foto willen...