Weekendje naar Cape Coast

9 november 2017 - Cape Coast, Ghana

Lieve allemaal,

Afgelopen weekend begon wat vreemd. We zouden zaterdag gaan rijden naar Cape Coast, maar de twee jongens met wie we zouden gaan hadden niet meer gereageerd op ons berichtje met de vraag hoe laat we zouden vertrekken. Het gevolg hiervan was dat we om 6 uur wakker werden van het feit dat ze voor de deur stonden. We hebben snel onze spullen gepakt en om half 7 zaten we in de auto op weg naar Cape Coast. Wanneer je kijkt op google maps hoe lang de rit zou duren geeft hij ongeveer 4 uur aan. Helaas hebben we er 6 uur over gedaan. Dit komt doordat de wegen hier niet overal even begaanbaar zijn. Maar goed, na 6 uur in de auto te hebben gezeten en onderweg een lekker kokosnoot te hebben gedronken kwamen we dan eindelijk aan op onze eerste bestemming: Kakum National Park. Voordat we hier naar binnen gingen hebben we geluncht met typische Ghanees eten genaamd Kenkey. Dit is een soort deegje gemaakt van onder andere maismeel. Het heeft een beetje een zure smaak en je eet het met bijvoorbeeld soep of in ons geval met een soort pittig tomatensausje.

Kakum National Park is een van de weinige stukken regenwoud in Ghana en staat daarom op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De oppervlakte van dit regenwoud is 375 vierkante kilometer en als je geluk hebt zijn hier apen, antilopen en zelfs olifanten te spotten. Helaas laten deze dieren zich zelden zien en hebben wij ze dus ook niet gezien. Wat bijzonder is aan dit regenwoud is dat er tussen de soms wel vijftig meter hoge bomen loopbruggen zijn gemaakt. Deze loopbruggen hangen 30 meter boven de grond en hierdoor heb je een mooi uitzicht over de rest van het regenwoud. In het begin was het wel eng om hier overheen te lopen, maar hoe verder je komt hoe meer ik ervan kon genieten. Tussendoor zijn een aantal stopplekken waar je foto’s kon maken.

Na het bezoek aan Kakum National Park gingen we door naar Cape Coast Castle. Dit is een van de forten die stamt uit de slaventijd. We kregen in een groep een rondleiding door het fort en er werd van alles over de geschiedenis verteld. Het voelde heel gek om op een plek te lopen waar een paar honderd jaar geleden mensen als beesten zijn behandeld.

Hierna zijn we naar het hotel gereden waar we in eerste instantie zouden slapen. Dit was een fijne rit langs het strand. Op het strand liggen veel vissersboten, omdat veel mensen in Cape Coast hier hun geld mee verdienen. Toen we bij het hotel aankwamen bleek dat de kamers die volgens een van de jongens voor ons waren al aan iemand anders gegeven waren. Wij begrepen niet hoe dit kon, maar in discussie gaan had geen zin. Wat chagrijnig zijn we verder gereden naar een tweede en uiteindelijk derde hotel waar wel nog twee kamers vrij waren. Dit hotel was het goedkoopste van het goedkoopste en had geen werkende douche, dachten wij. Na een prima nacht geslapen te hebben, hebben we ons op de ouderwetse manier gedoucht met water dat in een grote teil zat. Hierna kwamen we tot de conclusie dat de douche toch wel werkte. Ach, hebben we dit ook een keer meegemaakt.

Na een ontbijt van appels en koekjes, echt ontbijten met brood doen ze hier niet en Ghanezen ontbijten vaak met left overs van de vorige avond, gingen we naar het Elmina Castle. Ook dit fort maakte grote indruk op ons. Het is ooit door de Portugezen gesticht in 1482 en rond 1640 vielen de Nederlanders het fort binnen en wisten het te veroveren. Het was eerst bedoelt voor de handel maar al snel vond de verschuiving naar slaven plaats. In de vroege 19e eeuw werd de slavernij in het fort afgeschaft. Het fort bleef nog een tijdje in Nederlandse handen, maar in 1872 is het fort overgedragen aan de Britten in ruil voor de Britse invloed op Sumatra.

Na het bezoek aan Elmina Castle was het tijd om terug naar huis te gaan (ons huis voelt inmiddels echt als thuis). Helaas duurde ook de terugrit 6 uur en kwamen we rond half 7 thuis. Het was een bijzonder weekend met veel nieuwe indrukken. Ik heb dit weekend voor het eerst de schoonheid van Ghana gezien.

Liefs!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Alisha:
    9 november 2017
    Aww leuk om te lezen! De kust is zeker de schoonheid van Ghana! Ben je nog van plan naar Busua Beach te reizen?