Het meisje en de muis

11 oktober 2017 - Kumasi, Ghana

Lieve allemaal,

Dat er hier veel insecten en ander soort dieren rondlopen, wisten we al. Het stikt hier van de salamanders. De eerste keer dat we er een zagen vonden we dit erg bijzonder, omdat deze in Nederland bijna niet voorkomen. Ze lopen hier echt in alle soorten en maten rond. Op het terrein van de campus hebben we een slang zien liggen. Wel is waar dood, maar toch is dit vreemd om te zien. Muggen en motten komen hier ook veel voor, maar gisteravond hadden we weer een nieuwe ervaring met een dier.

Nadat we een film hadden gekeken stond ik m’n tanden in de badkamer te poetsen. Tot ik een harde gil hoorde en een bange Demi op de bank zag zitten. Ze had iets zien lopen op haar muur. Door haar gil stonden de buren binnen no time op de stoep. Het beest wat Demi had gezien was achter haar kast gekropen en de buurman probeerde het met man en macht op te sporen. Na een tijdje bezig te zijn geweest, kwam er een kleine hagedis naar boven lopen en moesten ze erg lachen.

We zaten in de woonkamer nog even te kletsen tot onze buurman ons zei dat we op de bank moesten gaan zitten en onze voeten van de vloer moesten halen. We schrokken ons rot, maar blijkbaar ging het om een kleine muis die vrolijk door onze woonkamer aan het rennen was. We probeerden hem naar buiten te jagen maar hij was te snel en schoot door het huis. Er werd een muizenval gezet en we zijn naar bed gegaan.

De volgende ochtend was de lieve muis vermoord door de muizenval. Ze zijn hier niet erg diervriendelijk en maken het liefst alles dood. Aan de ene kant wel begrijpelijk, omdat het anders terug blijft komen. Aan de andere kant zijn we in Nederland meer gewend om het dier te vangen en buiten vrij te laten, omdat deze niet meer naar binnen kan komen. Hier in Ghana zitten er vaak grote spleten aan de onderkant van de deur, waardoor dieren makkelijk naar binnen komen. Net haalden we nog een kleine slang uit de gang. We wilden deze laten leven en gooiden hem op straat, maar volgens de buren hadden we hem beter dood kunnen maken. We maken hier elke dag wel wat mee.

Liefs!

1. Sonja:
    11 oktober 2017
    Geweldig verhaal!!! Ik herken die beesten ellende wel! Steven had ooit een grote leguaan in zijn slaapkamer en belde helemaal in paniek op!!! Geadviseerd er een grote pan over heen te zetten !! Toen heeft de poetsmevrouw het dier gevangen! Een dierenleven betekent voor hen heel wat anders dan voor ons westerlingen!
    Mijn pleegzoon ging een keer met mij mee naar een hondenontbijt bij de intratuin! In India hebben ze niet te eten en hier organiseren ze een hondenontbijt! Zoiets is toch niet te verkopen aan een Indiër?