Eerste dag

2 oktober 2017 - Kumasi, Ghana

Lieve allemaal,

Onze eerste dag in Kumasi zit erop. Een dag vol indrukken en nieuwe ervaringen. Gister kwamen na een lange busreis aan in ons huis. De reis zou ongeveer 4 uur moeten duren, maar doordat de bus steeds kapot was en weer gemaakt werd, heeft dit bijna 7 uur geduurd. Gelukkig waren er toevallig ook Nederlandse Ghanezen in de bus die ons steeds vertelden wat er aan de hand was. Ondanks het feit dat de voertaal in Ghana is, horen we veel Twi om ons heen. Ook wordt er in het Twi aardig over ons gesproken en we worden erg veel nagekeken. Het begint wel te wennen, maar toch is dit soms nog wel ongemakkelijk.

Doen met de middelen die je hebt is erg op ons van toepassing hier. In Nederland kun je alles krijgen en zijn we in vergelijking met hier erg verwend. Zo hebben we 2 kookplaten waar we op kunnen koken en een koekenpan die geen handvat heeft dus dat is een beetje improviseren. Qua borden en bestek hebben we 3 borden, 3 lepels en geen vorken of messen. Gelukkig zijn we zo slim geweest om zelf wat bestek, een zakmes en een aardappelschilmesje mee te nemen zodat we toch kunnen koken.

Het ontbijt vanochtend bestond uit havermout en brood. ’s Middags hebben we fruit en groente op de markt gekocht. Wat veel te koop is zijn tomaten, uien, casave, yams (een soort aardappel) en wortels. Verder zijn de bananen erg lekker en zijn er ook druiven, appels en meloenen te koop. Het avondeten bestond uit roerbak ei met groente. Het is echt flink nadenken wat we zullen eten zonder al het eten dat we gewend zijn.

Het vervoer gaat hier met de TroTro. Dit zijn kleine busjes waar je lekker dicht op elkaar zit, maar het is erg goedkoop en prima om je te verplaatsen. Vanmiddag toen we naar het zwembad op de campus van de universiteit gingen, kwam er toevallig een man die ons een lift wilde geven helemaal naar het zwembad, terwijl hij daar helemaal niet hoefde te zijn. De bevolking is erg vriendelijk tot nu toe.

Morgen gaan we voor het eerst naar de plek waar we de komende 12 weken veel te vinden zullen zijn dus we zijn erg benieuwd.

Dikke kus!

1. Sander:
    2 oktober 2017
    Leuk verslag Eef! Lekker bezig en benieuwd naar je volgende avonturen!
  2. Sonja:
    2 oktober 2017
    Wat ontzettend leuk om jullie ervaringen op deze manier mee te maken! Veel succes!!!
  3. Tonv.d.klugt:
    3 oktober 2017
    Leuk om telelezen deze blog. Het houd ons goed op de hoogte van wat je beleeft. Zet er ook even bij hoe lekker warm het is, dan weten wij hoe slecht wij het hier hebben.